Laboratorní práce z chemie - Měření pH
Po úspěšném oddělení směsí, které prováděli žáci 8. ročníků, čekala laboratorní výuka i jejich starší kamarády. Hlavním tématem bylo měření pH, tedy kyselosti a zásaditosti. Na teorii z vyučovacích hodin si vzpomněli téměř všichni. Kyselina musí vyjít kysele (na stupnici 0 až 7), mýdlo je vyrobeno z hydroxidu, proto musí vyjít zásaditě (8 až 14). Jenže - co další látky, se kterými se běžně setkáváme? Jaké pH mají mezi dětmi tolik oblíbené kolové nápoje či „energeťáky“? Kolik naměříme u kečupu, mléka, kávy, šumáku, jaru, zubní pasty, šamponu a mnoha dalších látek?
Na tuto otázku během laboratorního cvičení naši žáci při skupinové práci nacházeli odpovědi a zaznamenávali si je. I s tímto úkolem si všichni poradili na výbornou. Když k tomu připočteme bílé laboratorní pláště a odhodlání, byla atmosféra hodiny dokonalá. V další vyučovací hodině jsme výsledky rozebrali, poučili se z drobných chyb, které při určování občas nastaly, a napsali si laboratorní protokol.
Žáci dbali pokynů vyučující a vedli si skvěle.